Felhasználónév: Jelszó: Elfelejtette a jelszavát?Regisztráció
Danube Institute
Magyar Fejlesztési Bank Zrt.
NKA
OTP Bank
Prima Prissima díj 2003
EEM
Príma-díj
Magyarország Barátai Alapítvány
Polgári Magyarországért Alapítvány
Batthány Alapítvány
NMI
Hungarian Review

Textiles rajzok - rajzos textilek

Hauser Beáta karakteres, néha múltat idéző, máskor hétköznapi, aktuális témákat megjelenítő szövött, vonalkontúros gobelineket készít immáron több mint két és fél évtizede. A textiles szakma elismert képviselője, számos díj birtokosa. A Batthyány Lajos Alapítvány székházában megrendezett kiállításán mégsem falikárpitokat szerepeltetett, hanem rajzokat mutatott be az elmúlt közel húsz esztendő rajzterméséből válogatva.

A rajz - ezt már a klasszikusok leírták - minden képzőművészeti alkotás alapja. Előrajzolás, vázlat nélkül nem is készülhet műalkotás. Az más kérdés, hogy a 19. század második felétől a rajzot gyakran fotó helyettesíti, sőt ma ez az eljárás, vagyis a fénykép alkalmazása igencsak divatos, különösen a fiatal figurális festők körében. (Csak zárójelben jegyzem meg, Hauser Beáta korai gobelinjeit is gyakran megihlették a régi monarchiabeli fotók.)

Az ő rajzai azonban nem csupán a szövött munkák tervei, hanem autonóm műalkotások. Amikor nála jártam a tárlat megnyitása előtt egy héttel megnézni a kiállításra szánt anyagot, elmesélte, hogy mindig nagyon szeretett rajzolni.

Sőt - és ezt már én teszem hozzá - nemcsak rajzol, hanem a sokszorosított grafika különböző technikáit is műveli, rézkarcot, szitanyomatot készít, rendszeres résztvevője a salgótarjáni országos rajzbiennáléknak. Hauser Beáta esetében ezért a két technika hat egymásra, alakítja egymást, ami természetes is, hiszen gobelinjeinek szintén a kontúr, a leszőtt vonal a főszereplője. Tollrajzainak sajátos vonalkázott technikáját viszont minden bizonnyal az általa alkalmazott félsoros csík- vagy pontraszteres szövés textúrája ihlette, amitől gobelinjeinek felülete olyan hatást kelt, mintha vékony vonalkákból állna össze.

A bemutató egyik legkorábbi darabja az 1995-ös Himnusz című kárpithoz készült tollrajz. Az ugyanabban az esztendőben született Koponya síkban ábrázolt, minden direktséget nélkülöző fátyolszerű vanitas szimbólum. Az Alak (1995) ugyancsak lebegő, áttűnő szellemkép. A kisméretű Három elem (1998) alakjai pedig olyanok, mintha az űrben lebegő geometrikus törpemeteorok lennének. A Kombináció (2000) nagyméretű szitanyomat, melybe belerajzolt a művész.

A kút, a kapu, a létra című szitanyomatot ezzel szemben konkrét élmény ihlette, mégpedig Hámos Bözsike néni levele. Böske mindig mindenért kesergő öregasszony. Látni sem látok, süket is vagyok - panaszkodik gyakran. Az ő kézzel, kockás füzetlapra írt levele a grafika alaprétege, erre nyomott rá azután bordós kis foltokat, illetve barna színnel a képtérben lebegő három motívumot, egy fa kertkaput, egy létrát és egy kútgyűrűt a művész. A kompozíció önmagában is izgalmas, még érdekesebb azonban, ha megnézzük az egyes tárgyak jelentését, mivel mindegyik fontos jelkép. Jelentésük hasonló, mindhárom tárgy az égi és földi - a valóságos és a képzeletbeli - világok közötti átjárás szimbóluma. E témát annyira fontosnak tartotta a művész, hogy le is szőtte, ám az Utazás című (2006) kárpit jóval epikusabb, zsúfoltabb, sokkal több forma jelenik meg rajta, mint a sokszorosított grafikán. A falikárpit végső soron egy életút lenyomata, a botra támaszkodó öreg néni dolgainak megjelenítése: a már említett három kulcsszimbólum mellett láthatunk rajta vödröt, drótkerítést, két karó között kihúzott madzagon száradó ruhákat, sőt még egy macskát is.

A kiállított művek talán legkülönösebb darabja a jacquard lyukkártyára készült rajz. Apapírból előállított lyukkártyákat a tizenkilencedik és a huszadik század fordulóján sok mindenre használták. Ilyen és ehhez hasonló sablonok alapján szőtték a jacquard szövetet, de ezek képezték a lelkét a különböző automata zenegépeknek, gépzongoráknak is. Az alapjuk olyan, mint egy papírból készült áttört csipke, erre rajzol a művész különböző lebegő, fátyolszerű alakzatokat.

A 2006-os esztendőben Hauser Beátát az emberi kapcsolatok foglalkoztatták erőteljesebben. A Szakadás két összenőtt, összetartozó laza, háló textúrájú vonalkából épül fel. A rajta látható szétfeslő két fej pedig éppen elválni készül egymástól, és mint ahogy a szakadás eltépett szálcsonkjai sejtetik, ez a szakítás nem éppen fájdalommenetes. Az ugyancsak légies, fátyolszerű felületű Szorításban (2006) című munkán az összenőtt fejek tolják, szorítják, lökdösik egymást, küzdenek egymással.

Hauser Beáta legújabb munkái társadalomkritikus rajzok. Közülük számos darabot láthatunk a kiállításon. A pénzéhes, az ország sorsával nem törődő, csak a saját pénzeszsákjukat hizlaló hatalmasok bírálata nem a legközkedveltebb tárgya a képzőművészetnek. A puha diktatúrában talán még gyakrabban foglalkoztak az alkotók, főleg a grafikusok - például Somogyi Győző vagy Prutkay Péter - a hatalom túlkapásaival. Prutkay Péter Art-Párt-Árt című 1975-ben készült, a Hősök terére félretolt, a teherautó-platóra rakott guruló jelszavak betűit átíró, cserélgető szitanyomatát például a rendszerváltásig nem is lehetett kiállítani. Mindenesetre elgondolkoztató, hogy napjainkban a festők, a szobrászok, a grafikusok a társadalomkritikus témákat átengedik a dokumentumfilmeseknek, szociográfiaíróknak, esetleg a szépíróknak. Ezért is bátor vállalkozás Hauser Beáta azon kezdeményezése, hogy aktuális, a hatalom túlkapásaira reflektáló, társadalomkritikus munkákat is készített. Az ilyen tárgyú rajzai tulajdonképpen a legfrissebbek, a legújabbak. Konkrét eseményekhez köthető például a rács mögé zárt árnyfigurákat ábrázoló Üdvözlet a szabadság fővárosából (2008) című alkotása.

Befejezésül elmondhatjuk, hogy ha felvillantjuk a kortárs magyar textilművészet közelmúltját, több olyan művész nevét is megemlíthetjük, aki jelentőset alkotott vagy alkot a rajzművészet területén is. Elsőként Szenes Zsuzsa munkásságára hivatkoznék, akinek rajzai a kortárs magyar grafikát bemutató albumban is megjelentek, de sorolhatnám Kókay Krisztina vagy Nagy Judit - és nem utolsósorban - Hauser Beáta nevét is.



« vissza