Felhasználónév: Jelszó: Elfelejtette a jelszavát?Regisztráció
Danube Institute
Magyar Fejlesztési Bank Zrt.
NKA
OTP Bank
Prima Prissima díj 2003
EEM
Príma-díj
Magyarország Barátai Alapítvány
Polgári Magyarországért Alapítvány
Batthány Alapítvány
NMI
Hungarian Review

Agybajt okoz az internet?

 

Nicholas Carr: Is Google Making Us Stupid?;
The Atlantic Monthly, July/August 2008

 

Néhány év aktív internethasználat után legtöbbünk számára érezhetővé válik: mintha valami lassan átalakítaná, átprogramozná az agyunkat és a memóriánkat. Nem megy el az eszünk - de megváltozik. Nem úgy gondolkodunk, ahogy korábban megszoktuk. A legbosszantóbb jelek olvasás közben jelentkeznek: míg korábban sohasem okozott gondot egy könyv vagy egy hosszabb cikk, tanulmány átnyálazása, addig ma ezzel is sietni próbálunk. Felületes olvasással végiglapozzuk a teljes szöveget, a „lényeget” keressük, és ha megvan, azonnal valami más elfoglaltság után nézünk. A mély olvasás, mely korábban olyan természetes volt, ma igazi küzdelmet jelent.

Sokunk számára az internet mindenható médiummá vált: információink többségét innen szerezzük be, munkához és szabadidőhöz egyaránt. Az internet elképesztő mennyiségű új forrást tesz elérhetővé az agy számára. Ám ahogy Marshall McLuhan médiaelemző már az 1960-as években megfogalmazta: a média nem csupán passzív információs csatorna, nem csupán táplálja a gondolkodást, de alakítja is annak módját. Az internet az elmélkedést és a koncentrációt „kapcsolja ki” a mindennapi gondolkodásból. Képletesen fogalmazva: míg korábban mélytengeri búvárok lehettünk a szövegek és szavak világában, ma már a víz felszínén, egy jetskin hasítva szeljük a hullámokat.

Még várjuk a precíz pszichológiai „térképet” arról, hogyan alakítja át az internet a világ megismerésének egyéni útjait. A University College London (UCL) azonban már elkezdett egy hosszas kutatómunkát, melynek első eredményei szerint egy, a gondolkodás és az olvasás terén bekövetkező lassú és drámai változás kellős közepén vagyunk. „A felhasználók egyenesen azért használják az internetet, hogy mellőzni tudják a hosszas olvasást egy-egy információ megszerzése érdekében” - fogalmaz az UCL tanulmánya. „Az eredményesség és a közvetlen információ iránti igény beépül az olvasási kultúrába” - egészíti ki Maryanne Wolf, a bostoni Tufts Egyetem pszichológus professzora. „Már nemcsak azok vagyunk, amit olvasunk - az is fontos, ahogyan tesszük: egyre inkább egyfajta információdekóderként” - fogalmazza meg a merőben új valóságot a kutató.



« vissza